25 Aralık 2013 Çarşamba

11. Doctor'un Kıyafeti ve TARDIS Değişimi

Aslnda genellenmiş bir şey gibi oldu bu durum Doctor Who'da. Bir şey değişirken yanında diğer birçok şeyin de değişimini getiriyor. Sanırım buna az çok alıştık. 7. sezon arasında yeni yoldaşın değişmesi ile gelen değişim TARDIS'e ve Doctor'un kıyafetlerine de yansımıştı. Ben de ilk başta bu değişime karşı tepkiliydim açıkcası. TARDIS değişimi belki evet ancak her Doctor kendi kıyafetlerini giyer, bu hiç değişmezdi Doctor Who'da. -Tabi tek bölümlük değişimleri saymıyorum.-
Bu durum biraz 10. Doctor döneminde kırıldı -kahverengiden mavi takıma geçişler- ancak 11. Doctor'da bu kademe daha üst seviyeye taşınarak direk kıyafet değişikliğine gidildi. Daha önce söylediğim gibi başta çok tepkiliydim ama geçenlerde -bir teorimden emin olmak için- The Pandorica Opens ve The Big Bang bölümlerini izledim ve o an anladım ki kıyafet değişimi gerçekten gerekliydi. Neden mi?


Biz genelde Doctor'larırn kısa dönemlerini görürüz. 1-10 yıl arası dönemi. 11. Doctor da ise neredeyse 400 yıllık bir zaman dilimi ile karşı karşıyayız. Bu şu demek 5. sezondan herhangi bir bölümü açıp izlediğinizde 7. sezondan bir bölümü izlemeye gerek duymadan Doctor'daki o büyük değişimi görüyorsunuz. Dediğim gibi 5x12 ve 5x13'ü izledim ve şunu anladım Doctor'umuz gerçekten yaşlanmış. 5. sezonda 10. Doctor'un deyimiyle 'aylak aylak dolaşan' Doctor'umuz gerçekten artık büyümüş durumda. Evet hala o enerjik, çocuksu kişiliği var, yok değil ancak gerçekten daha olgun bir Doctor'umuz olduğunun farkına vardım. 

Daha sonra TARDIS değişiminin de bu yönlü olduğunu fark ettim. -her ne kadar eski TARDIS'i daha çok sevsem de- TARDIS'in artık daha pesimistik bir havası var, daha solgun, daha metalik, daha geometrik. Bunun bir nedeni 50. Yıl nedeni ile Klasik Seri'ye biraz ucundan dokunma evet ama asıl TARDIS'in böyle oluş nedeninin Doctor'un pesimistik havasının ona da yansıması olduğunu düşünüyorum. Artık daha kasvetli bir havası var.

Ayrıca fark ettiyseniz 6. sezondan itibaren artık yardımcıların sürekli Doctor'un yanında kalmadığını görüyoruz. Eskiden bir şekilde ayrılan ya da ayrılmak zorunda kalan yardımcılar bulunuyordu Doctor'un yanında. Artık -aralık süresi değişmek ile birlikte- belli aralıklarla Doctor ile macera yaşayan yardımcılar bölüm sonunda geri evlerine bırakılıyor. Bu büyük bir değişim ve bu değişimin nedeni de Doctor.
Eskiden Doctor ve yardımcısı -ya da yardımcıları- maceraya atılırlar, çoğunlukla Doctor yardımcımızı, yeri gelince de yardımcımız Doctor'u kurtarırdı ve günün sonunda sürekli maceradan maceraya koşan, TARDIS'te yaşayan bir takım karşımızda olurdu. -5. sezon için de durum böyle idi.- Ancak 6. sezonun başında Amy ve Rory'i evde yaşarken bulduk. Doctor onları bir yere çağırmak için evlerine mektup yollamıştı. Sezon sonuna doğru ise Doctor'un Amy ve Rory'i -hem kalıcı hem de geçici olarak- bıraktığını gördük. Neden mi? Doctor artık yardımcılarını gerçekten büyük tehlikelere soktuğunun farkına varacak kadar olgunlaşmıştı.
Daha sonra 7. sezon geldi ve biz Amy ve Rory'i boşanırken gördük. Acı-tatlı kendi hayatlarını yaşamaya başlamışlardı artık.

"D: Rory'den bahsetmişken... Bana anlatmak istediğin bir şey var mı?
A: Bunu şimdi mi konuşacağız?
D: Ne oldu?
A: Bir şeyler işte. Ayrıldık. Ne yaparsın?
D: Ne yapabilirim?
A: Hiçbir şey. Papyonunu düzelttiğin gibi düzeltebileceğin bir şey değil bu. Bana öyle ıslak ıslak bakma pejmürde adam. Hayat işte. Hayat. Sen yokken, yaşadığımız şey."

Artık Doctor hayatını yardımcılarından ayrı yaşıyor. Aynı şey Clara için de geçerli. Şuan bir lisede öğretmenlik yapmakta ara ara Doctor ile iletişimde. Noel bölümünün fragmanında bile gördüğümüz şey, Clara evinde Noel  yemeği hazırlıyor ama Doctor'a ihtiyaç duyuyor, Doctor'un da ona ihtiyacı varmış vs. vs.

Kısacası Doctor'umuz artık çok büyümüş bir durumda ve bu durum biraz dikkatli izleyenler için çok kolay fark edilen bir durum. Ve bu Matt Smith'in ne kadar iyi bir oyuncu olduğunun bir kez daha kanıtıdır.
Teşekkürler, pejmürde adam. Teşekkürler, Matt Smith.


-Elif

1 yorum:

  1. tardisin değişme sebebi şu diye biliyorum: tardis ve doktor birbiriyle telepatik bir biçimde bağlı. bu da doktorun rejenasyon geçirmesi ve zevklerinin değişmesiyle alakalı olarak onun beğeneceği tarza girmesini tetikliyor. bunun kanıtı 11. doktorun tardisi ne kadar beğendiği olarak gösterilebilir.

    YanıtlaSil